Wednesday, August 13, 2014

2014 lembarn baru - rindu sudah berblog..:)

terlalu lama meninggalkan blog bersendirian....bukan apa, hanya tidak mau mengimbas kenangan bersama aruah ibu yang sudah setahun meninggalkan kami untuk selamanya...tyme blog ni aktif ibu sentiasa memberi tunjukajar kami tentang berkebun (walaupun kami ni dibesarkan dengan berkebun-anak petani lah katakan), info2 tentang tumbuhan amat berguna setelah ibu tiada terutama tumbuhan yang boleh digunakan dalam perubatan kampung...dan dia selalu bercerita tentang tumbuhan apabila kami sama2 berada di kebun bunga atau sayuran sambil duduk memerhati kerana dia sudah tidak larat untuk membantu tapi oleh kerana mau ambil angin luar dia gagahkan juga badan untuk ke luar bersama kami walaupun ditegah..itu lah sikap ibu sangat minat dengan dunia perkebunan dan penternakan....oh! sangat rindu dengan ibu....:( asal saja melangkah kaki ke kebun bunga ternyata bayangan ibu dan tempat dia selalu melabuhkan punggungnya untuk memerhatikan kami berkebun amat meruntun jiwa....lama masa diambil untuk meninjau-ninjau kebun sehingga tidak terurus...tapi saya mau mengagahkan diri untuk menceriakan lagi apa yang kami telah mulakan dan ceriakan sewaktu ibu masih ada, biar dia ceria lagi melihat dari alam sana..(satu ketika dulu sampai ada yang akan berhenti untuk mengambil gambar kebun kecil kami kerana ceria dengan bunga-bungaan yang pelbagai ditambah dengan sayuran yang agak menjadi ketika itu)
emmmmm...bila imbas kembali memang terasa amat sakit jiwa ini tetapi yang pergi akan tetap pergi...MATI itu PASTI terjadi kepada semua yang bernyawa....yang ditinggalkan mesti meneruskan kehidupan tanpa seseorang yang amat penting dalam hidup....

* Damai sejehteralah engkau di alam barumu ibu semoga engkau ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman...amin*



Thursday, February 21, 2013

Gladioli batch ke 2,3 dan ke 4

cerita kembali tentang bunga gladioli...eeeemmmm bunga kegilaan ku...kali ni tanam tempat lapang juga tapi terlindung sedikit daripada cahaya matahari yang terik....kita lihat apa kejadiannya kalau tanam tempat macam ni:

 ini adalah batch ke 2 dan ke 3 (bath kedua ada tinggal 2 bulb yg lain dah kasi dengan gardener lain yang ke 3 ni ada 6 bulb semua tapi satu dah kojol tak mau berakar maka reputlah bebawangnya..:(

kalau dihitung hari sudah masuk 44 hari tapi masih rendah macam tak cukup makan (alahai apakan inda lagi pun daunnya telah pun dimakan oleh kambing hari tu...nakal anak2 kambing mencoroboh kebun ni.....)
tunggu lah sampai mengeluarkan bunga baru nampak meriah kebun ni....tak sabar pula....


 ni adalah batch ke 4 bunga gladioliku...ni pun ada 6 bulb tapi yg seeko da kojol juga sama kes macam batch ke 3 kasihan....ni tanam dalam pasu mau cuba tanam di hutan batu pula.
baru berumur 9 hari (ni tanam kedalaman tanah 6" lama juga dia berjaya menembusi tanah melihat matahari :) malangnya bulb yang satu lagi tidak berjaya maka tamatlah riwayatnya....
bunga ni berteman serai dan haliah entah macam mana lah hidup diorang ni....mudah-mudahan baik2 saja samapai bergaya dengan bunga dikepala.....


bunga bakung -spider lily emak yang kasi untuk merawat luka kalau ngam2 terkena duri2 kaktus :)...


ni lah kaktusku yang belum dibelai dari tahun lalu...pokok tomato ni pula sikit masa lagi akan berbuah mudah-mudahan...:)




2013 lembaran baru

Sedar tak sedar dah lama sangat tinggalkan blog ni.....dah masuk dua bulan dalam 2013 baru buka balik lembaran ni...almaklum lah bz memanjang lagi pun tidak tau mau post apa d blog...(sakit rajin lah ni :)...) pasal taman hijuku...jangan cakap lah sekarang ni lepas hujan memanjang dan kini kemarau ditambah pula dengan kesibukan kakak menjaga emak yang sakit maka terbiarlah taman hijau ku yang sudah menjadi semak samun :(......mungkin bunga-bunga dah merajuk...leee kasihan...
tak apa minggu lalu cuti seminggu sambung terus pas tahun baru Cina hari tu....adalah buat pemeriksaan kawasan tanaman jagung, labu kuning, kundur dan sayuran buah yg lain seperti kacang panjang, timun dan sengkuang tidak terkecuali bunga matahari memandangkan tuaian tahun lalu menjadi maka selitkan sedikit untuk memeriahkan lagi kebun kecil tersebut :) tidak sabar mahu melihat hasil dari tanah sawah kali ni....syukur mereka gembira tumbuh di tanah sawah (daripada terbiar sehingga menanam padi kembali bagus kita usahakan dengan tanaman jangka pendek....



Monday, November 5, 2012

Thursday, November 1, 2012

projek kecil ku di lereng bukit

daripada tanah ni terbiar dan dipenuhi semak samun, bagus lagi dibersihkan dan ditanam dengan tanaman yang boleh supply dapur kita....

masa ni musim menanam padi sawah (yang kelihatan di bawah tu bukan jentera yang membersih tetapi tulang empat karat c makcik & c pakcik...bersih macam guna jentera pembajak)

bunga pertama yang ku tanam :) mixed coleus

ada pengarah pula... 




mula-mula tanam benih bendi yang suami dapat dari jabatan pertanian (dah nak dilupuskan sebab sudah expire date) tapi cuba juga tanam tak sangka menjadi juga bendi tu...


cangkul menjadi jentera utama :)....






tanah di lereng bukit ni bagus gembur tapi kalau musim kemarau memang cepat kering lah tanaman...sumber air free ja sebab atas tu pun ada sawah padi boleh sambung batang paip untuk siram tanaman, dekat bawah pun ada sawah padi juga dan ada tali air yang tidak akan kering...


bunga moss roseku...sekarang dah berbunga bila tengok dari bawah cantik dengan bunga yg berwarna warni.....
tanaman yg dibuat lindungan tu (con dari daun tarap) cili merah, terung asam panjang dan tomato.
dekat bawah pokok ni bunga mixed angelonia biflora


mixed angelonia biflora




my niece c tukang kebun yg rajin tulung tanam & kc minum tumbuhan :)






Apa sudah jadi dengan garden ku ni :(...jadi belukar...

  mixed coleus

kacang bendi 

 bunga bawang...tunggu matang untuk tuai biji benih

white Lcicle Radish

 pokok cili dah berkawan dengan weed 


 apakah jenis tumbuhan ni?
adakah ia sejenis kulat?